Halat alb, cu buzunar gri

24 01 2008

Ziarul de Iasi-Dan Doboş

Cînd am vorbit ultima dată despre personalul sanitar mediu mă aflam în studioul unei televiziuni ieşene şi am spus că pe adresa redacţiei noastre vin zeci de scrisori şi mesaje electronice în care se pomeneşte de pretenţiile lipsite de omenie ale asistentelor din spitalele Moldovei. A intervenit imediat un lider de sindicat care mi-a reproşat lipsa de curaj de a mă lua de doctori, care sînt capul răutăţilor, dar de care „nimeni nu îndrăzneşte să spună nimic”.

Aşa este. Nu pot să spun nimic despre doctori. Întîi de toate fiindcă am ştiut de mic faptul că nu posed ceea ce îmi trebuie ca să devin medic. Am picat la examenul de admitere la Medicină şi, în plus, sînt convins că nu am filonul acela de apostolat care trebuie să existe în sufletul fiecărui medic. Şi m-am îndoit sincer la vîrsta aceea şi că am răbdarea de a învăţa şase ani de facultate şi apoi încă vreo zece pînă să ajung să mă pot numi profesionist.

Am deci o admiraţie sinceră pentru medici. Un prieten drag, care face chirurgie într-o clinică de stat mi-a spus că e plătit cu patru milioane şi ceva de lei pe lună. Asta anul trecut prin vară. Poate că acum cîştigă mai mult. Nu ştiu fiindcă, atunci cînd am auzit cu ce sumă îi recompensează statul român munca, m-a apucat o asemenea ruşine încît nu am mai redeschis subiectul. „Şi asta n-ar fi nimic” mi-a zis medicul. „Trist e că deşi asistentele cîştigă de două ori cît mine, îmi sterilizez singur instrumentarul.”

Situaţia e de-a dreptul ciudată şi tipic românească. Recentele cereri salariale ale personalului mediu sanitar provin din comparaţia, rostită sau nu, dintre această categorie şi cea a medicilor. Se ştie însă că, pentru a funcţiona cu adevărat, orice comparaţie are nevoie ca termenii săi să se afle pe paliere similare. În ce fel pot fi comparate pregătirea, anii de studiu, responsabilitatea, capacitatea intelectuală exersată şi statutul social ale unui medic cu cele ale unei asistente, asta numai sindicatul nurselor ştie!

În alte domenii nu e la fel. Simplul fapt că lucrează în acelaşi avion nu o îndreptăţeşte pe stewardesă să ceară salariu similar cu cel al pilotului. Omul care mătură la o centrală nucleară nu cred că poate pretinde să se compare cu savanţii atomişti. Într-o ţară în care studiile şi eforturile de devenire profesională sînt rezervate proştilor, în care preşedintele se mîndreşte că nu a fost premiant, e normal însă să apară asemenea mentalităţi.

Mulţi dintre români însă ştiu că există şi cadre medii medicale plătite bine, care îşi fac treaba exemplar. La rîndu-mi, trebuie să recunosc faptul că am avut parte de nenumărate asemenea tratamente pline de delicateţe şi de profesionalism. E drept însă că nu le-am întîlnit decît în structurile medicale private, adică acolo unde e limpede cine e şef şi unde autoritatea administrativă e exercitată cu mînă forte. La stat însă… şi aici mă opresc fiindcă poveştile pe care le ştiu ar putea speria pe multă lume.

Deşi e un gest la limita bunului simţ intelectual, reacţii din trecut la editorialele mele mă silesc să irosesc spaţiul spunînd un lucru de la sine înţeles: nu toate cadrele medii sanitare cer bani fără să îi merite fiindcă printre ele se află şi profesionişti adevăraţi. Sînt însă convins că majoritatea lor aşteaptă plocoane de la pacienţi şi că halatele li se murdăresc cel mai des la buzunar, acolo unde li se strecoară „atenţii”, pretinse sau nu. Mai tristă este însă percepţia generală a faptului că, indiferent cît de mult le-ar creşte salariul, cadrele medicale medii angajate la stat nu îşi vor schimba apucăturile fiindcă, în mintea lor, ele se compară cu medicii şi vor să aibă acelaşi nivel de trai cu aceştia.

 


Acțiuni

Information

Lasă un răspuns

