Discursul ministrului Sanatatii Publice,Eugen Nicolăescu, la Congresul medicilor de familie din 26 martie 2008

4 04 2008

« Doamnelor şi domnilor doctori,

Doamnelor şi domnilor invitaţi,

· Poate că este prematur să facem bilanţuri, dar, totuşi, putem „contabiliza” (că tot au spus unii şi alţii că mă pricep la contabilitate) câţiva paşi pe care i-am parcurs împreună.

Şi trebuie să recunoaşteţi că sunt paşi importanţi, unici chiar în istoria recentă a sistemului sanitar din România.

· Şi dacă un ministru de alta profesie decât a dumneavoastră a reuşit ceva în domeniul asistenţei primare, a fost posibil mai ales prin înţelegerea şi efortul echipei pe care si-a format-o, o echipa de peste 11000 de medici de familie.

Va multumesc ca ati ales sa fiti o echipa atat de serioasa si competenta, dar mai ales responsabila.

· Mulţi dintre reprezentanţii dumneavoastră îşi amintesc, cu siguranţă, din perioada anterioara anului 2005 cum decurgea dialogul între Ministerul Sanatatii Publice şi medicii de familie.

Unii l-au numit „dialogul surzilor”.

· Am construit împreuna o relaţie solida, un mecanism de consultare continuă prin Comisia de medicină de familie a ministerului, formată din reprezentanţii dumneavoastră, promovaţi de organizaţiile teritoriale ale medicilor de familie.

Astfel, realitatea sistemului sanitar a asezat la baza sa nevoile populaţiei, dar şi nevoile legitime de dezvoltare ale asistenţei primare care au stat permanent pe agenda politică a Guvernului şi a Ministerului Sanatatii Publice.

· Trebuie să subliniez contribuţia Colegiului medicilor şi a Societăţii Naţionale de Medicina Generala / Medicina de Familie (SNMGMF) la toate aceste evoluţii pozitive in beneficiul pacientilor.

· Construcţia la care am lucrat impreuna nu a fost un demers uşor.

A fost structurat pentru prima data cadrul legislativ al asistenţei medicale primare şi comunitare prin Legea 95/2006 privind reforma în sanatate.

· Treptat, statutul cabinetului de medicina de familie, incert initial, s-a clarificat creandu-se premisele dezvoltarii acestuia si devenirii la standarde europene.

· Atunci când am proiectat reforma, primul gând a fost ca beneficiarii ei să fie atât pacienţii, cât şi medicii, adica cei care au legatura cu sistemul sanitar.

· A fost simplu, după aceea, să stabilim ce trebuie făcut şi cum anume pentru ca reforma să permită accesul la îngrijiri medicale, să aducă actul medical la standardele secolului XXI, să elimine criza de medicamente şi materiale sanitare, să înlăture teama românilor de a fi bolnavi.

· Reforma sistemului sanitar, prima din ultimii 30 de ani, a schimbat practic filosofia de abordare a acestui domeniu.

· Principala direcţie este profilaxia.

Respectăm astfel un principiu nu numai de viaţă, dar şi de management: prevenirea bolii costă întotdeauna mai puţin decât tratarea ei.

Voi repeta obsesiv pentru toti carcotasii ca respectul pentru banul cetateanului se manifesta prin modul de alocare a fondurilor financiare si nu dupa interesele unora sau altora.

Carcotasii sunt peste tot, in toate mediile societatii romanesti pentru ca ei trebuie sa primeasca plata criticilor pe care le fac, indiferent ca sunt politice sau mediatice.

Numai cineva orb sau rau intentionat nu recunoaste drumul bun si corect pe care se afla reforma sanatatii in Romania, dar timpul este de partea noastra si le va dovedi ca au servit alta cauza decat cea a cetatenilor.

· Noua filosofie adoptata de reforma sistemului sanitar a dezvoltat două alte direcţii esenţiale – schimbarea principiului de alocare a banilor şi, mai ales, schimbarea viziunii despre rolul medicinei primare.

 

· Pachetul legislativ privind reforma în sănătate a impus pentru prima dată o lege a asistenţei medicale primare.

Legea pune accentul pe îngrijirea la domiciliu şi pe profilaxie. Au fost, astfel, reconsiderate rolul şi atribuţiile medicului de familie.

· Ani de zile medicul de familie a dat trimiteri la medicul specialist şi a scris reţetele compensate recomandate de acesta.

Personal mi se pare o postură nedreaptă pentru o parte dintre practicanţii celei mai nobile meserii.

· În Marea Britanie, dau doar un exemplu, medicul de familie este o adevărată instituţie – şi ştiţi cât de solide sunt instituţiile britanice – care îşi monitorizează pacienţii uneori chiar de la naştere.

Am fost in urma cu zece zile in Marea Britanie si am discutat cu medici, cu pacienti, cu medici romani care lucreaza acolo si am inteles ca desi nu este cel mai bun sistem, este in schimb bine organizat, functioneaza si medicul de familie este pilonul fundamental.

Medicul de familie este cel care filtreaza peste 80% din internarile in spitale, care are istoria patologiilor pacientilor de pe lista sa.

· Am dorit şi suntem pe cale să încheiem procesul prin care şi în România medicul de familie să devină o instituţie.

Noua lege şi paşii care s-au făcut în ultimii trei ani în asistenţa medicală primară au redat medicului de familie statutul de adevarat specialist.

Medicii de familie au noi responsabilităţi, sunt foarte implicaţi în acţiunea de prevenire şi supraveghere a bolilor, au un rol esenţial în reducerea costurilor în zona spitalicească.

Această « nouă filosofie » a medicinei de familie este în folosul pacientului, care va beneficia, aproape obligatoriu, de grija şi interesul medicului său.

· Reconsiderarea medicinei de familie a mutat cheltuirea banilor din costisitoarea zonă spitalicească, în zona prespitalicească.

Medicul de familie a devenit , practic, trezorierul sistemului.

S-a schimbat raportul de cheltuire a banilor.

Asistenţa medicală spitalicească, unde se consumau cele mai multe fonduri, va consuma în 2008 sub 50% din fondurile CASEI, faţă de 65% cât a cheltuit în 2005.

În următorii 2-3 ani procentul va ajunge la 35-40% maximum.

Astfel putem spune că medicina primară a beneficiat de cea mai substanţială finanţare de la nominalizarea ei ca specialitate clinică.

· În ultimii trei ani, medicii de familie au devenit unul dintre cei mai importanţi parteneri ai MSP, dar şi unul dintre cele mai încurajate segmente profesionale din sistem.

· Descentralizarea programului de diabet v-a adus responsabilitatea depistării acestei boli, dar şi a monitorizării bolnavilor cronici, pe baza schemei terapeutice transmise de medicul diabetolog.

Evident, munca depusă, responsabilităţile dobândite, au fost recunoscute dar şi apreciate, chiar dacă apreciarea s-a înscris între limitele impuse de posibilităţile economiei româneşti.

Medicul de familie este veriga cea mai importantă în Programul de evaluare a stării de sănătate a populaţiei (PESSP).

In cabinetul medicului de familie se va decide unde şi cum se poate face profilaxie, ce tratamente vor fi prescrise pentru echilibrarea bolnavilor cronici şi pentru a încetini, acolo unde este posibil, evoluţia bolilor de care suferă.

· Probabil că va fi necesară dezvoltarea unor programe complementare pe diverse patologii, în funcţie de informaţiile obţinute din riscogramele pe care le obţineţi dumneavoastră în cadrul PESSP.

· Primele date arată că cei mai mulţi români care au mers la medic în cadrul Programului naţional de evaluare prezintă risc de diabet, boli de inimă, osteoporoză şi accident vascular cerebral.

· Programul naţional de evaluare a stării de sănătate va continua cel puţin cinci ani, în funcţie de rezultatul analizei riscurilor românilor de a face anumite boli, pentru această acţiune fiind alocate anual câte o sută de milioane de euro.

· Vom stabili, împreună cu dumneavoastră, la care analize vom renunţa şi ce vom introduce suplimentar, astfel ca 20 la sută din populaţia României să fie evaluată în fiecare an în funcţie de riscurile la care sunt expuşi, încadrându-ne în cei aproape 100 de milioane de euro prevăzuţi anual pentru această etapă.

Cu aceste două etape sperăm ca în şase, zece ani să schimbăm mentalităţi, să schimbăm atitudini, să îmbunătăţim starea de sănătate a românilor.

· Pentru cârcotaşi şi sceptici, pentru cei care au încercat să minimalizeze PESS vreau să precizez că în Marea Britanie a fost demarat un program de depsitare a bolilor vasculare care va dura doi ani, respectiv 2008-2009, după ce cu mai mulţi ani în urmă a fost realizată evaluarea stării de sănătate a populaţiei.

Iată că o ţară ca Anglia hotărăşte urgent includerea în program a 800.000 de persone pentru a depista riscul de boală vasculară, renunţând la eşantioane şi statistici, în timp ce la noi, unii politicieni, dar şi unii care au uitat jurământul lui Hipocrat încearcă să convingă lumea că PESSP nu are valoare medicală.

Din fericire, oamenii au conştientizat importanţa zicalei “sănătatea nu are preţ” şi s-au prezentat la medic.

· Profit de această ocazie pentru a vă mulţumi pentru implicarea în derularea acestui program.

Datorita efortului medicilor de familie vom putea calcula riscurile de boală la care este supusă populaţia şi vom gestiona mai bine politicile de sănătate.

In final, toate înseamna finanţare ţintita acolo unde este nevoie in sistem.

· De asemenea, vă rog să vă mobilizaţi pacienţii înscrişi pe listă, să vă flexibilizaţi orarul astfel încât să acordaţi asistenţă în cadrul PESSP cât mai multor persoane active.

· Ştiu că acestă rugăminte implică mai multă muncă din partea dumneavoastră, dar vă reamintesc că sunt liberal şi am rasplătit întotdeauna munca.

Medicina primară a primit cele mai multe fonduri, de la încheierea primelor contracte cu CASA.

· Astfel,

în 1999 erau alocate 140,9 milioane de lei asistenţei primare,

în 2004 – 350.482.000 lei,

în 2005 – 453.677.000 lei (cu 29 la sută mai mult faţă de 2004),

în 2006 a fost o nouă creştere de 1,8 la sută, fiind alocate 462,035 milioane de lei,

în 2007 ajungându-se la 681.013.000 lei (cu 47,4 la sută mai mult faţă de 2006).

Pentru 2008 va fi alocat 1.362.000.000 (adică o creştere cu 216 la sută).

· În acelaşi timp, valoarea punctului per capita a crescut de la 1,28 lei în 2004 la 2,69 lei în 2007.

In anul 2008 valoarea punctului per capita estimat va fi de peste 4,65 lei, dar prin regularizare anuala va depasi pragul de 5 lei.

· Ponderea fondurilor în medicina primară este de 80 la sută per capita şi 20 la sută per serviciu.

La aceste fonduri se adaugă banii alocaţi prin Programul naţional de evaluare a stării de sănătate.

· În plus, în 2008, medicii de familie vor fi implicaţi în programele de screening pentru prevenirea şi depistarea precoce a bolilor.

· Din PESSP vom dezvolta ulterior programe de screening şi alte programe de gestionare a factorilor de risc la care medicii de familie vor fi parte şi care vor reprezenta surse suplimentare de finantare a cabinetelor.

· Asa cum am mai afirmat, ţinta noastra este ca in 2009 ponderea finantarii asistentei primare să ajungă la 15 % din totalul fondurilor alocate sistemului sanitar.

· Acest obiectiv este prevazut in documentul programatic „a doua modernizare a Romaniei” lansat de PNL in 2007 şi reprezinta un obiectiv strategic de prima importanta pentru PNL şi pentru Romania.

Intenţionam ca de la sfarşitul anului 2008, când se definitivează proiectul de buget pentru anul urmator, să realizam pentru sănătatate un proiect de buget multianual, astfel incat ceea ce am pornit sa realizam, să poată fi continuat.

· Medicul de familie va avea un rol cheie şi in gestionarea informaţiei despre pacient.

· In acest sens, in ciuda obstacolelor, vor fi informatizate cabinetele de medicină de familie, în spiritul campaniei “Stop birocraţiei”.

· De altfel, potrivit programului stabilit în iunie 2007, Ministerul Sănătăţii intenţionează să informatizeze pas cu pas întreaga activitate din sistem.

· Am achiziţionat calculatoare portabile – 11.120 de bucăţi, imprimante cu ace – 11.120 de bucăţi.

Toţi medicii de familie vor primi în intervalul 15 aprilie -15 mai laptopuri şi imprimante.

· Totodată, vor mai fi achiziţionate şi software de bază (sisteme de operare pentru calculatoarele portabile, calculatoarele desktop şi servere, baze de date pentru sistemul central, aplicaţia middleware pentru integrarea ulterioara a soluţiilor altor programe naţionale de sănătate), 11.120 de licenţe antivirus, soluţii software pentru medicina de familie (11.120 de licenţe) şi pentru programul naţional de diabet (1.000 de licenţe), cât şi alte servicii.

· MSP este responsabil cu informatizarea spitalelor şi a cabinetelor medicilor de familie, iar Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) face conectarea între spitale, farmacii, medici şi autorităţi.

· Ultimii 3 ani au reprezentat un timp de limpezire, de restructurare, de asezare, in masura resurselor pe care le-am avut la dispozitie si pe care le-am atras.

Sigur că mai sunt multe de facut in sistemul sanitar si in asistenta primara. Ministerul Sanatatii Publice este deschis dialogului si evolutiei.

· Putem considera ca, am asezat asistenta primara, ca baza a sistemului sanitar, pe principii solide creand premisele dezvoltarii ulterioare.

Va rog sa-mi permiteti sa va prezint si o viziune de viitor care trebuie sa reprezinte tinta noastra, a tuturor.

Sper ca acest viitor nu va fi prea indepartat.

· Pacientul si familia lui vor fi intotdeauna pusi in centrul atentiei, ei fiind beneficiarii diversificarii serviciilor de sanatate, proiectelor si programelor noastre.

· Plecand de la rolul de poarta de intrare in sistemul sanitar si placa turnanta a asistentei primare………se deschid niste linii programatice, strategice, la care Dvs. sunteti si veti fi parte.

o Integrarea asistentei primare cu asistenta comunitara si asistenta sociala la nivelul colectivitatilor locale.

Pacientul aflat in centrul interesului este beneficiarul serviciilor, de la preventie….la boli cronice, ingrijiri conexe.

o Integrarea functionala a asistentei primare cu celelalte nivele ale asistentei medicale.

o Programul de reabilitare a infrastructurii rurale: sa aduca serviciile mai aproape de cetatean, sa creasca calitatea, accesibilitatea si echitatea acestor servicii si sa diminueze diferentele rural – urban atat pentru medic, cat si pt. pacient.

· Despre programul de reabilitare a infrastructurii rurale:

o se vor construi sau reabilita un numar de aproximativ 3000 unitati (teoretic toate unitatile administrative locale) de acordare a serviciilor primare de sanatate, axate pe medicina de familie aflata in dezvoltare.

o colaborarea cu autoritatile administratiei publice locale va fi institutionalizata pe baze contractuale (sunt acte normative in lucru la Ministerul Internelor si Reformei Administrative)

o o unitate de acordare a serviciilor primare de sanatate trebuie sa fie flexibila, in sensul folosirii spatiilor medicale in functie de conditiile existente in fiecare localitate, resursa umana si nevoile de servicii ale comunitatii, precum si in concordanta cu proiectele de dezvoltare ale localitatii.

Spatiul va contine absolut obligatoriu locuinta medicului de familie si cabinetul sau, precum si alte spatii care sa poata fi folosite in scopul dezvoltarii serviciilor mai aproape de pacient ( medicina dentara, servicii farmaceutice, consultatii acordate de medici specialisti din ambulatoriu, ingrijiri temporare, permanenta, garda, ambulanta, autovehicul pentru consultatii la domiciliu, etc.)

o suprafata desfasurata ar fi de aprox. 300 mp.

Constructia va fi una de tip modular, prezentand avantajul unei structuri si dotari standard, cu echipamente de telemedicina.

Constructia este usor de amplasat si de pus in functie.

o consiliile locale vor pune la dispozitie terenul si vor aduce utilitatile.

o intr-o „casa noua” putem promova conceptele de grup de practica si integrare a serviciilor de tip asistenta primara, comunitara si sociala, in beneficiul comun al colectivitatilor locale si a cabinetelor.

· In maximum o luna vom promova ordonanta de urgenta privind vanzarea cabinetelor medicale si reluam aceasta initiativa legislativa dupa consultari multiple cu dumneavoastra, cu specialisti in drept constitutional.

Cred cu toata convingerea ca este singura cale prin care medicul poate sa investeasca cu responsabilitate, dreptul de proprietate privata fiind sfant.

L-am convins pe primul ministru si Guvernul ca trebuie sa fie alaturi de dumneavoastra in adoptarea ordonantei de urgenta necesara vanzarii cabinetelor medicale.

· Prin contractul cadru am introdus prescrierea medicala pe denumire comerciala pentru a reda demnitatea si responsabilitatea medicului si vom continua procesul de crestere a implicarii medicului in starea de sanatate a pacientilor, concomitent cu diminuarea birocratiei in relatia cu casele de asigurari de sanatate.

· Privind evolutia asistentei primare din ultimul an si modul cum populatia si medicii de familie apreciaza eforturile noastre ……incerc un sentiment de implinire.

Sunt impresionat de dezvoltarea spiritului civic al medicior de familie si de presiunea exercitata asupra mediului politic pentru a raspunde nevoilor oamenilor si nu unor interesati ai afacerilor din sanatate, private sau de grup.

Istoria recenta ne-a demonstrat ca in functie de specialitatea medicului – ministru s-au luat hotarari si s-au dispus masuri de pretinsa reforma.

Sigur ca nu vor recunoaste si vor continua sa critice si sa instige la critica, iar in frunte sunt exact aceia pe care dumneavoastra ii cunoasteti de ani de zile, dar care datorita reformei promovate de mine au fost deconspirati ca neprofesionisti si uneltitori de zvonuri si de misiuni oculte.

In relatia cu dumneavoastra am abordat cel mai simplu si mai normal mijloc de lucru: transparenta si respectul, iar rezultatele colaborarii se masoara in fapte realizate.

Am certitudinea ca ati gasit forta prin care sa aparati un drum corect, asezat, benefic pacientului si medicului, prin reforma inceputa si care va continua pentru ca altfel nu se mai poate.

Oferta politica pe care un ministru liberal o propune pentru medicina de familie are un avantaj: se bazeaza pe fapte si nu pe vorbe, pe angajamente indeplinite.

Principalele repere, pe langa cele enumerate ca programe adoptate si in curs de implementare, se refera la:

– alocarea unui procent de 15% din fondurile sanatatii medicinei primare pentru a se atinge obiectivul de profilaxie, de acces imediat si de calitate la servicii medicale a pacientilor, de reasezare a costurilor in sistemul de sanatate romanesc,

– descentralizarea deciziilor administrative si cresterii rolului transparentei si colaborarii in relatiile medici – administratie sanitara,

– realizarea de programe de sanatate multianuale, inclusiv planificari bugetare care sa asigure ducerea la bun sfarsit a unor obiective de sanatate publica,

– intarirea rolului medicului de familie prin cresterea competentelor si atributiilor, precum si realizarea unui program permanent de evaluare a starii de sanatate a populatiei, dezvoltat pe durate medii si lungi care sa asigure indeplinirea obiectivelor de profilaxie, monitorizare.

– asigurarea desfasurarii in bune conditiuni a unei profesii liberale care are nevoie de un cadru normal de manifestare si nu de constrangeri birocratice.

· Inca odata, doresc sa adresez multumiri publice Colegiului Medicilor din Romania si SNMF, organizatii care si-au inteles menirea de parteneri ai Ministerului Sanatatii Publice, membrilor comisiei de Medicina de Familie a MSP si nu in ultimul rand unor inimosi colegi ai Dvs., care au pus mult suflet si daruire in proiectul nostru comun.

· Daca vom mentine coeziunea acestei largi echipe si ritmul de evolutie, ma pot incumeta sa spun ca in asistenta primara, pentru cetateanul roman, „ viitorul suna bine”.

Doresc mult succes conferintei dumneavoastra si sper ca la anul sa ma mai invitati numai ca sa va adresez felicitari si noi succese.

Intre timp am sa spun fiecarui roman indiferent de varsta, sex, domiciliu, profesie “mergi la medic ca sa fii sanatos”.

Eugen Nicolaescu


Acțiuni

Information

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: