Proiect privind diminuarea platilor informale in domeniul sanatatii

26 05 2008

Introducerea asigurarilor voluntare de sanatate si a platilor formale directe prin reducerea platilor informale in sectorul de sanatate in Romania este un nou proiect care a fost prezentat de reprezentanti ai Centrului pentru Analiza si Dezvoltarea Institutionala (CADI).

Efectul scontat, potrivit managerului acestui proiect, Bogdan Lazarescu, este scaderea platilor informale catre personalul medical si a fraudelor din sistemul de sanatate de la aproximativ 13% pana la 2% din cheltuielile publice cu sanatatea intr-un termen de cinci ani. De asemenea, asigurarile voluntare si platile directe ar conduce la o crestere cu 5% a totalului cheltuielilor (publice si private) cu sanatatea in Romania.
Introducerea co-platii la serviciile medicale reprezinta o modalitate de a scadea coruptia in sistemul de sanatate romanesc. Proiectul vine in continuarea unei alte initiative similare, derulata in 2005 printr-o finantare de la Banca Mondiala, care a cuantificat printr-un sondaj national cuantumul platilor informale date medicilor.

„Acum facem niste propuneri ca aceste plati sa scada sau sa fie complet eliminate. Ministerul Sanatatii a avut o opinie asupra acestui document, mai multi oficiali din minister si-au prezentat comentariile. Retinerea pe care o au este legata de acceptabilitatea publica a acestor masuri, pentru ca este foarte probabil ca majoritatea populatiei sa perceapa introducerea co-platilor ca o povara in plus pentru ei”, a spus Bogdan Lazarescu.
El a explicat ca introducerea acestor co-plati inseamna micsorarea pachetului de baza de servicii si introducerea unor tarife pentru fiecare prestatie medicala(???!!!!). Vor exista servicii care vor fi partial suportate de fondurile de asigurari de sanatate de stat si restul va trebui sa suporte pacientul sau vor exista asigurari voluntare, care vor acoperi un set intreg de servicii ce nu sunt acoperite de pachetul de baza.
Potrivit reprezentantilor CADI, avantajul acestei propuneri este ca, pe langa faptul ca aduce mai multi bani la bugetul public de sanatate (intre 10 si 15 %), toate aceste tarife vor fi transparente si afisate. In acest fel, pacientul nu mai are nevoie sa faca plati informale pe baza faptului ca el nu stie daca acea consultatie care i se ofera se presupune a fi finantata din fonduri publice sau nu.

„Odata cu introducerea acestora, noi propunem si definirea clara a conceptului de frauda in legislatia romaneasca privind profesia de medic si specificarea unui prag, a sumelor, fie in bani sau cadouri, pe care medicii sa le poata primi de la pacienti. Ce cade in afara acestei sume este considerata frauda si tratata ca atare”, a adaugat Bogdan Lazarescu.
Acesta a precizat ca asigurarile voluntare exista ca si concept in Legea privind reforma sistemului de sanatatea care a aparut la sfarsitul anului 2005, dar au ramas la acest nivel pentru ca Ministerul Sanatatii s-a temut de reactia populatiei, care poate percepe in mod negativ introducerea coplatilor.
Rolul CADI este de a populariza faptul ca asigurarile voluntare si co-platile ar inlocui platile informale. Acesti bani se vor transforma din bani negri in bani care ar intra in sistemul public de sanatate si ar contribui la remunerarea medicilor, la investitii in spitale.
Bogdan Lazarescu a spus ca va exista un sistem anti-frauda care sa controleze doctorii si angajati care primesc mita, proces care va dura un an sau doi, dar care se poate realiza.

Sursa:Medical manager.ro

NB.Constatari si intrebari personale :
1)Echipa CADI ….Click ….AICI

2) Societatile de medicina de familie sant pregatite de tarifare a fiecarui serviciu medical MF ?!!!!!!! ,pt sustinerea acestui proiect ONG ????????

3)Alte ong-uri (fara legatura cu mf-ul) pot face asemenea proiecte ,altele „apropiate ” mf-ului sant „impotente ” ???!!!!! Doar……. ghiduri si criterii calitate cabinet ????!!!!! ……

4)proiect SNSPMS
Plăţile informale şi asigurările voluntare de sănătate în România

Platile informale reprezinta o realitate a sistemului de servicii de sanatate in Romania. Ele provin din perioada sistemului socialist de furnizare a serviciilor de sanatate, cand acestea erau acordate de stat tuturor cetatenilor romani care aveau nevoie de ele. In fata unor salarii mici ale profesionistilor medicali si a unor rationalizari implicite din sistem, pacientii au reactionat prin plata directa a profesionistilor, ghidati fiind de dorinta de a obtine servicii de o calitate mai buna.

Cauzele persistentei acestui fenomen si dupa anul 1990 si apoi dupa introducerea asigurarilor sociale de sanatate (1999) sunt cunoscute: subfinantarea sistemului, alocarea ineficienta a resurselor, perceptia populatiei ca prin plati informale se obtin servicii mai bune, pozitia de monopol a unor furnizori de servicii de sanatate, lipsa informarii asiguratilor asupra drepturilor pe care le au, dorinta unor pacienti de a „sari” peste mecanismele actuale de control al accesului in sistem etc. Sau, altfel exprimat, unele persoane au nevoie de servicii mai bune si sunt dispuse sa plateasca pentru ele, iar unii profesionisti pot furniza servicii mai bune, daca aceste servicii sunt platite asa cum trebuie.

Consecintele existentei platilor informale sunt mai puternic resimtite acum decit inainte de anul 1990 datorita descentralizarii sistemului de sanatate, separarii platitorului de furnizorii de servicii, aparitiei furnizorilor privati, presiunii efectuate de piata libera a furnizorilor de medicamente si materiale sanitare etc. Cele mai importante efecte produse la nivelul sistemului de sanatate de catre platile informale sunt: suplimentare a fondurilor care intra in sistem si care permit acestuia sa functioneze; competitia intre profesionisti pentru furnizarea de servicii acolo unde exista plati informale; competitia intre

profesionisti pentru ocuparea si blocarea unor pozitii de furnizarea de serviciilor (monopol) acolo unde pot solicita plati informale; modificarea stimulentelor induse de mecanismele oficiale de plata, mai ales acolo un de venitul profesioni~tilor este obtinut preponderent prin plati informale; stimularea furnizarii de servicii care nu sunt necesare pacientului, dar induse pentru a putea obtine o plata informala; eficienta redusa la nivelul furnizorilor, deoarece profesionistii pot pune pe primul plan furnizarea acelor servicii ce pot aduce o plata informala, in detrimentul eficientei economice a furnizorului; reducerea accesibilitatii populatiei la unele servicii, conditionate de efectuarea platilor informale.

In acelasi timp observam insa ca asigurarile voluntare de sanatate reusesc cu greu sa se dezvolte in cadrul sistemului de sanatate. Deci ele presupun, intr-un anume fel asemanator cu platile informale, o plata suplimentara facuta celei in sistemul asigurarilor sociale (obligatorii) de sanatate, pentru servicii mai multe sau mai bune. Si cu toate acestea, dezvoltarea lor este cu mult sub amploarea pe care o au platile informale. Oare de ce?

Un prim motiv tine de intelegerea notiunilor legate de protectia impotriva riscului financiar asociat unei boli. Adica ceea ce sta la baza asigurarii voluntare de sanatate. Pentru o plata mica dar regulata, persoana cu o asigurare voluntara stie ca in momentul in care va avea nevoie de ingrijiri de sanatate va primi servicii de sanatate mai multe sau mai bune, decat cele primite in sistemul asigurarilor sociale. Dar, trebuie sa accepte si ideea ca s-ar putea sa nu aiba nevoie de servicii de sanatate si atunci bani platiti vor lua directia altui asigurat care are nevoie de servicii. In schimb, pentru platile informale (facute, evident, doar in momentul in care exista un consum de servicii de sanatate!), pacientul percepe imediat faptul ca plateste ceva in plus, si primeste ceva in plus!

Un alt motiv este legat de faptul ca asiguratul din sistemul asigurarilor sociale de sanatate trebuie sa cunoasca foarte bine care sunt serviciile acoperite prin acest tip de asigurare, si sa realizeze faptul ca rationalizarile din aceasta schema pot fi depasite prin participarea la o schema de asigurare obligatorie. Daca aceste rationalizari nu sunt clare si nu sunt bine cunoscute de catre asigurati, atunci acestia nu vor sti daca sa-si faca si o asigurare voluntara, sau „este sau nu cazul” pentru o plata informala.

In schimb, beneficiile aduse de participarea la o schema de asigurari voluntare sunt mai mari decat riscurile asociate reducerii platilor informale, deoarece asigurarile voluntare de sanatate aduc, pe langa plata primei de asigurare si drepturile de care beneficiaza asiguratii: descrierea exacta a serviciilor de care beneficiaza, calitate superioara a serviciilor, informare mai buna asupra ingrijirilor de sanatate necesare etc. Dezvoltarea asigurarilor voluntare de sanatate va duce la reducerea platilor informale, deoarece posesorii de polite pentru asigurarile voluntare nu vor fi dispusi sa plateasca ceva suplimentar, odata ce au mai facut deja o plata prin asigurarea voluntara de sanatate. Acest lucru conduce la concluzia ca platile informale si asigurarile voluntare de sanatate sunt mai degraba sisteme alternative decat complementare. Nu ramane decat sa fie realizate stimulentele, parghiile si reglementarile necesare la nivelul sistemului de sanatate pentru cresterea asigurarilor voluntare, si astfel se va produce la o reducere „de la sine” a fenomenului platilor informale.

Dr.Paul Ciprian Radu, SNSPMS, Cercet.Şt.III
Sursa:SNPSMS


Acțiuni

Information

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: