Vicepresedintele Societatii Nationale de Medicina Familiei: Am putea renunta la contractul cu CAS, din aprilie 2009

22 02 2009

Articol EUROACTIV Publicat: 16 Februarie 2009 @ 19:20

 

Medicii de familie protesteaza cu o „vacanta” de trei zile, in perioada 18-20 februarie, pentru a-si arata nemultumirea fata de alocarea bugetara pe 2009. Dorin Gabor, vicepresedinte al Societatii Nationale de Medicina Familiei si al Asociatiei medicilor de familie din judetul Mures a detaliat pentru EurActiv.ro care sunt ofurile lor si ce consecinte ar putea avea, in asistenta sanitara, eventuale falimente in randul cabinetelor medicilor de familie – cum este de asteptat daca bugetul, asa cum a fost el propus, va fi si aprobat de Camerele reunite ale Parlamentului.
Potrivit acestuia, in functie de raspunsurile primite de la guvernanti, din aprilie 2009, ar putea fi luata in calcul posibilitatea renuntarii la contractul cu Casa de Asigurari de Sanatate.

De ce acest protest prin inchiderea cabinetelor pentru trei zile si pe cine vizati, in mod special?

Acest protest prin inchiderea cabinetelor face parte dintr-un set mai larg de reactii pe care le-am avut si pe care le vom avea de aici incolo.

In primul rand nu este concediu medical sau de alta natura, cum s-a vehiculat. Noi nu avem concediu, nefiind salariati. Noi suntem prestatori de servicii si functionam pe baza de contract de prestari servicii. Noi avem vacanta.

Aceasta inchidere a cabinetelor si aceste proteste pe care le avem, nu vizeaza pacientii, ci este un protest care se adreseaza guvernantilor nostri si intentiei lor de a reduce finantarea pe acest segment.

Aceasta reducere de 40% a bugetului alocat pentru medicina de familie ni se pare absolut incorecta. Fondul national unic al asigurarilor sociale de sanatate este prevazut pe 2009 cu o crestere de 4,7%, fata de 2008. Vom vedea cat se va si colecta.

Cu toate acestea, exista capitole din sanatate care au scaderi de 5-7, respectiv 11%. Medicina de familie are o scadere de 40%, in timp ce cateva segmente au cresteri de 300%. Deci considerm inechitabila aceasta diminuare a fondului asistentei primare, prin comparatie cu celelelate segmente ale sanatatii.

Care sunt principalele nemultumiri ale medicilor de familie?

Principala nemultumire este alocarea bugetara pentru 2009. Noi in asistenta medicala primara avem doua feluri de finantari: prin contractul cu Casa de Asigurari de Sanatate, care se deruleaza din sume prevazute in Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS), plata care se face pe doua segmente: capitatie si servicii (in functie de numarul de pacienti inscrisi si de serviciile prestate acestora, conform pachetului bazal) si prin plata per servicu efectiv prestat care se refera la anumite servicii speciale.

Al doilea fond prin care se primesc finantari pentru asistenta medicala primara este fondul derulat direct de la Ministerul Sanatatii prin programe de sanatate. Aici de exemplu, anul trecut si in 2007, s-a incadrat programul pentru evaluarea starii de sanatate a populatiei, care a fost un contract distinct, finantat si desfasurat in program distinct. Deci a fost munca separata si bani separati.

Contractul nostru principal este cel cu Casa de Asigurari care deruleaza bani prin fondul national unic si care a prognozat, derulat si executat pentru anul 2008 o suma in valoare de 1331,6 milioane de lei, in timp ce de la Ministerul Sanatatii s-a derulat o suma de 125,4 milione de lei prin programul de evaluare a starii de sanatate, partea care a fost derulata prin medicii de familie, o parte din fonduri fiind folosite pentru analizele efectuate.

Pentru 2009, bugetul statului prevede derularea prin Casa de Asigurari a unei sume de 830 de milioane de lei, respectiv o suma de 34 de milioane de lei pentru aceste programe de sanatate pe care Ministerul Sanatatii preconizeaza sa le desfasoare in acest an.

Aceste prevederi bugetare inseamna o reducere totala cu 592 de milioane de lei a fondurilor alocate medicinii primare, deci o reducere de 40%. Aceasta reducere va aduce foarte mari perturbari in functionarea cabinetelor medicale, prentru ca aceste sume pe care le incaseaza un cabinet medical nu sunt egale cu venitul net al medicului de familie. A fost intretinuta in permanenta o confuzie legata de aceste venituri.

Vreti sa detaliati putin…?

Cabinetul medical este o unitate sanitara privata, care, in conformitate cu toata legislatia in vigoare, are anumite obligatii. In primul rand are obligatia sa aiba niste salariati – cel putin o asistenta, indiferent de numarul de pacienti inscrisi – si obligatia de plata a acestora. Apoi, avem nevoie de contabil, de personal auxiliar, precum si obligatia de a ne incadra cabinetul in anumite standarde europene. Asta insemna niste cheltuieli pentru aducerea cabinetului la aceste standarde si pentru intretinerea lor. Aici se mai adauga cheltuielile de regie (intretinere, apa, curent, etc), birotica, etc. Poate nu stie toata lumea, dar toata birotica o cumparam noi (retele compensate, bilete de trimitere, etc). Toate acestea sunt cumparate de la Casa de Asigurari, desi
noi consideram ca nu ar trebui sa intre in sarcina noastra suportarea costurilor acestor formulare.

Ceea ce ramane practic, dupa plata acestor costuri este venitul brut al medicului, care mai are de plata taxele si impozitele obligatorii prin lege. Abia dupa aceea rezulta venitul net al medicului. In 2008, din sumele totale incasate de un cabinet medical, aproximativ 25-30% reprezentau venitul brut al medicului care se impozita.

Daca ministerul doreste sa faca o diminuare cu 40% a acestor sume, inseamna ca acele cabinete care au sub 1500 de pacienti nu vor mai ajunge sa aiba aceasta suma care sa reprezinte si venitul medicului. Ba mai mult, s-ar putea sa nu-si acopere in integralitate cheltuielile. Ceea ce inseamna faliment.

Ce consecinte ar putea avea aceste falimente pentru asistenta sanitara, in general, si pentru populatia care beneficiaza de serviciile unui medic de familie, in principal?

Inchiderea unor cabinete ar insemna o perturbare grava pentru asistenta sanitara. In primul rand, o parte din populatie nu va mai avea acces la serviciile de baza care sunt cele mai ieftine servicii din tot sectorul sanitar. O pneumonie tratata de medicul de familie acasa este de 15 ori mai ieftina decat aceeasi pneumonie tratata in spital. Altfel spus, prin medicul de familie se pot trata 15 pneumonii decat una singura in spital.

In al doilea rand vor fi supraaglomerate cabinetele care vor ramane in functie, ceea ce va duce la diminuarea calitatii serviciilor, la amanarea lor, la nemultumiri din partea pacientilor si supraincarcare pe personal, pentru ca nu este totuna sa ai 30-40 de consulatii, care si asa sunt multe pe zi, sau sa ai 60-100 de consultatii pe zi.

Cum comentati afirmatia ministrului sanatatii, Ion Bazac, potrivit caruia medicii de familie vor avea un buget corespunzator in 2009: „Voi recompensa performanta in asistenta medicala primara prin corelarea veniturilor medicului de familie cu volumul si calitatea serviciilor medicale furnizate. Exista deja doua programe nationale, screeningul de cancer de col uterin si cel de preventie al bolilor cardiovasculare, pe care le vom derula cu medicii de familie”?

Dl. ministru ori este dezinformat, ori cu buna stiinta dezinformeaza. In primul rand, banii se deruleaza in limita fondului aprobat de bugetul statului. Fara discutie, acesti bani vor fi mai putini. Nu este vorba de o scadere de 11% cat spune dansul, ci de o scadere reala a fondului alocat asistentei primare cu 40%.

Domnia sa vorbeste de o redistribuire a acestor sume prin reducerea unor sporuri, astfel incat prin reducerea sporului de medic primar si a celui acordat pentru conditii grele de munca (in localitati rurale izolate), vor rezulta anumite sume care prin redistribuire vor duce la niste valori de puncte cava mai apropiate de valorile actuale si care aparent vor insemna o diminuare mai putin drastica a sumelor. Insa fondul alocat prin bugetul statului este mai mic cu 592 milioane de lei, adica 40%.

In al doilea rand, aceste programe de sanatate sunt in sume insignifiante, 34 de milioane de lei fata de 125 de mil de lei care au fost alocate anul trecut pentru programul de evaluare a starii de sanatate.

De ce sunt atat de mici? Pentru ca aceste programe au o componenta care nu depaseste acei 10% care se adreseaza medicilor de familie. Restul acestor componente se deruleaza in cadrul programului de screening oncologic si se deruleaza prin Institutul Oncologic, si vizeaza medicii ginecologi si medicii specialisti de laborator care vor citi frotiurile recoltate. Programul de cardiologie are,pe de alta parte, o componenta restransa care se deruleaza prin medicul de familie, si atunci automat si fondurile respective vor fi mult mai mici fata de fondul total care va implica aceste doua programe.

Ce alte demersuri aveti in vedere in eventualitatea unui feed-back ‘negativ’ din partea guvernantilor?

Pana la sfarsitul trimestrului vom analiza reactiile guvernantilor si vom avea in vedere si alte metode de protest. Una dintre ele este deja planificata pentru ziua de vineri (20 februarie). O parte din medicii din tara vor avea mitinguri sau marsuri de protest in judetele tarii, in functie de aprobarile pe care le vor primi.

Se are in vedere si o analiza obiectiva, iar decizia va apartine in final tuturor colegilor, daca incepand cu aprilie 2009 vom mai merge sau nu pe contract cu Casa de Asigurari de Sanatate.

Toate aceste probleme despre care am vorbit au fost semnalate pana acum factorilor de decizie sanitari. Au fost facute interpelari, inclusiv in Parlament, la Comisia de Sanatate a Camerei Deputatilor, au fost depuse documente cu calcule concrete, cu prezentarea integrala a situatiei, inainte de a se ajunge la votul pe comisii.

Camelia Moga


Acțiuni

Information

Lasă un comentariu